RANCANGAN ORENTASI
SEKOLAH (ROS) (1)
1. Konsep ROS
- Bertujuan memberi peluang kepada guru pelatih memahami situasi di sekolah
- Terbentuk berasaskan pendekatan perkembangan selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
- ROS merupakan pendedahan awal guru pelatih kepada alam persekolahan dari perspektif guru. Bagi guru pelatih ROS merupakan aktiviti yang menitikberatkan tugas-tugas mendokumentasikan maklumat secara profesional melalui penyediaan portfolio tugasan ROS.
- Program ini bertujuan memberi peluang kepada guru pelatih memahami sekolah sebagai sebuah institusi pendidikan dan peranan guru dalam bilik darjah.
- Melalui pemerhatian, refleksi dan interaksi dengan guru dan komuniti sekolah, guru pelatih dapat memahami tingkah laku, pengurusan sekolah dan pengurusan bilik darjah untuk menyepadukan teori dan amalan dalam konteks pengajaran dan pembelajaran bersesuaian.
2. Objektif ROS
- Menjalinkan hubungan bersesuaian dengan peranan dan tanggungjawab terhadap entiti/warga sekolah
- Mengumpul maklumat tentang pengurusan, kurikulum, dan prasarana
- Membuat pemerhatian aplikasi teori P&P dalam bilik darjah.
- Merekod pengalaman melalui folio
- Memupuk budaya pemikiran kreatif dan reflektif terhadap dunia pendidikan
- Menzahirkan sikap profesionalisme sebagai guru dan personaliti diri yang baik.
- Mendokumentasikan pengalaman yang dilalui dalam portfolio untuk memupuk budaya pemikiran kreatif dan kritis
- Menyesuaikan diri dengan suasana sekolah dan bilik darjah melalui interaksi bersama entiti masyarakat sekolah
- Membina kemahiran mengumpul maklumat tentang pengurusan, prasarana dan kurikulum sekolah
- Memantapkan ilmu dan kemahiran yang diperolehi melalui penyelidikan dan pengalaman di sekolah.
- Memupuk semangat berdaya saing dan pengurusan yang efisyen.
3. Strategi Perlaksanaan ROS
- Tempoh ROS dijalankan selama seminggu (cuti semester Mac-Mei)
- Pelajar semester 4&5 (Sekolah
rendah)
- Pelajar semester 5&6 (sekolah menengah)
- Jarak ROS 1&2 sekurang-kurangnya 2 semester
- Sekolah adalah pilihan sendiri
4. Prosedur Perlaksanaan ROS
- Guru pelatih perlu mengisi borang cadangan penempatan untuk dikemukakan menerusi Penyelaras Latihan Mengajar (PLM) mengikut program masing-masing.
- PLM setiap program mengemukakan senarai penempatan guru pelatih kepada Unit Latihan Mengajar (ULM) selewat-lewatnya 2 bulan sebelum ROS.
- ULM memaklumkan pihak sekolah tentang penempatan guru pelatih selewat-lewatnya 1 bulan sebelum ROS
- ULM menyediakan surat pengenalan diri pelatih untuk diserahkan kepada pengetua semasa melapor diri di sekolah
- ULM menyediakan garis panduan perlaksanaan ROS untuk pensyarah pembimbing dan pihak sekolah
- ULM menyediakan garis panduan ROS untuk guru pelatih
- ULM menyediakan borang dan dokumen yang berkaitan untuk tindakan pengetua
- Pengurusan
- Prasarana
- Kurikulum/Program Bimbingan dan Kaunseling
- Ko-Kurikulum
- Menghadiri taklimat ROS
- Memahami dan menghayati objektif ROS
- Menghadiri sesi pra-ROS bersama pensyarah pembimbing
- Melaporan diri di sekolah dan membina hubungan baik dengan komuniti sekolah
- Berbincang, memerhati dan membantu guru dalam tugas-tugas di bilik darjah
- Membantu guru dalam aktiviti kokurikulum
- Memerhati dan mengumpul maklum balas tentang pengajaran guru sebagai bahan refleksi
- Menyediakan portfolia ROS untuk digunakan secara berterusan
- Menyerahkan Borang Tugusan Pemerhatian dan portfolio kepada pensyarah pembimbing
- Menggunakan portfolio dan pengalaman di sekolah dalam sesi refleksi di institut/ maktab