NURUL HAZLIN BT MOHD AZMI (D20191088147)



PERSEDIAAN KE ALAM PERSEKOLAHAN (2)

Komponen P&P

1. Objektif Pengajaran
  • Menerangkan apa yang dapat pelajar lakukan setelah menyempurnakan sesuatu unit pelajaran
  • Menjelaskan hasil pembelajaran.
  • Hasil/produk pembelajaran ini perlu dapat diukur atau dilihat
  • Mempunyai 4 domain hasil pelajaran iaitu kognitif, efektif, psikomotor dan sosial.
 
 2. Penilaian
Proses mentafsir sama ada kuantiti atau takat sesuatu yang boleh diukur itu boleh diterima atau tidak. Dengan itu penilaian melibatkan tiga langkah seperti berikut:
  • Mendapatkan maklumat melalui cara mengukur.
  • Menetapkan suatu kriteria bagi pengukuran.
  • Membuat sesuatu pentaksiran
Antara contoh penilaian:
  • Latihan formatif
  • Latihan sumatif
  • Pentaksiran Bilik Darjah (Pentaksiran berasaskan sekolah)
  • Kuiz
3. Proses P&P / Perlaksanaan P&P
  • Mengkaji dan mentafsir sukatan pelajaran secara mendalam
  • Memilih kemahiran-kemahiran dan isi pelajaran yang sesuai
  • Merancang pengajarannya
  • Menentukan strategi PDP
  • Menyediakan bahan bantu pengajaran
  • Menyediakan penilaiaan
 a. Set Induksi
  • Langkah permulaan dalam proses P&P
  • Tujuan - untuk menghasilkan aliran pemikiran dan meransang minat pelajar
  • Teknik - soalan, kejutan, kaitan dengan pelajaran lalu, isu semasa yang berkaitan, gambar atau bunyi
b. Perkembangan P&P
  • Penyampaian isi pelajaran
  • Teknik penyampaian guru & Teknik Menyoal
  • Penggabungjalinan
  • Penyerapan, Pengukuhan &Pengayaan
  • Pemulihan & Penilaian
  • Hasil pembelajaran murid
c. Penutup

Aktiviti yang dijalankan seperti :
  • susulan
  • penilaian objektif pengajaran
  • membuat kesimpulan
  • rumusan

4. Pengurusan Kelas

Tanggungjawab Guru Menguruskan Kelas
  • Menguruskan Rutin Kelas
Guru mesti mengurus rutin kelas dengan baik seperti mengemaskini kedatangan murid, memastikan data terkini murid di dalam kelas dan menandakan jadual kedatangan harian selewat-lewatnya sebelum waktu kedua berakhir dan menyimpan buku daftar murid di pejabat.

  • Menyedia, Mentafsir Dan Menyimpan Rekod Pelajar
Guru akan sentiasa memastikan rekod pelajar sentiasa dikemaskini dan perlu mengisi kedatangan murid secara online ke dalam System Information Student (SIS) selewat-lewatnya masa kedua setiap hari. Seterusnya, buku rekod kawalan kelas diambil dan dihantar pada waktu dan ditempatkan semula le tempat yang ditetapkan.

  • Mengutip Yuran
Guru kelas akan mengutip wang yang diarahkan dan perlu dibayar oleh murid serta menggalakkan murid membayar sekaligus. Guru kelas akan mengeluarkan resit kepada murid bagi bukti proses pembayaran dibuat serta menyimpan salinan buku resit dan rekod-rekod bayaran untuk semakan pihak berkenaan dari semasa ke semasa. Guru juga perlu menyerahkan wang kutipan serta buku kutipan kepada pihak yang diberi kuasa oleh Pengetua pada hari yang sama.

  • Memastikan Maklumat Dalam Kelas Dikemaskini
Guru akan memastikan data terkini murid di dalam kelas dan mengemaskini jadual kedatangan murid serta guru akan sentiasa menjamin keselamatan buku-buku rekod tersebut.

  • Menjalankan Tugas-Tugas Lain
Guru juga akan menentukan hal peperiksaan telah disempurnakan bagi murid tingkatan lima serta lelulusan untuk bertukar telah diterima. Selain itu, guru akan menentukan buku teks telah dipulangkan pada setiap tahun. Seterusnya menentukan penerimaan biasiswa dilaporkan kepada pejabat.

  • Mengurus Dan Memastikan Pelajar-Pelajar Menjalankan Tugas Harian
Guru membimbing organisasi kelas yang dilantik menjalankan tugas mengikut jadual yang ditetapkan setiap hari serta mengadakan tabung kelas dengan jumlahnya kepada budi bicara murid bertujuan untuk menceriakan kelas dan kebajikan murid

  • Mengurus Dan Memastikan Pelajar Memahami Dan Mematuhi Peraturan Kelas
Guru akan sentiasa memastikan murid memahami setiap matapelajaran yang diambil dan setiap peraturan di dalam kelas mahupun undang-undang di sekolah. Seterusnya, melaporkan kepada guru displin sekiranya murid melanggar displin sekolah.

  • Mengurus Keadaan Fizikal Kelas Supaya Sesuai Untuk Proses P&P
Guru sentiasa memberi galakkan, motivasi dan merangsang minat murid terhadap akademik. Guru di sekolah itu juga gemar mengadakan pertandingan yang berbentuk akademik dan memberikan hadiah untuk menarik minat murid di dalam kelas. Guru juga sentiasa prihatin terhadap masalah murid sama ada di dalam atau di luar bilik darjah.

5. Persediaan Sebelum Mengajar
  • Penulisan Persediaan Mengajar
Guru akan membuat persediaan awal dan mencari sumber yang bernas tentang apa yang hendak diajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran(PDP). Guru perlu menentukan penggunaan sukatan pelajaran dengan betul selaras dengan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) yang kemaskini. 

  • Persediaan Ilmu Pengajaran Dan Isi  Pelajaran Diajar
Guru akan menyediakan bahan yang sesuai dengan tema atau tajuk yang hendak diajar di dalam kelas.

  • Persediaan Bahan Dan Peralatan Pengajaran
Guru akan menentukan alat bantuan mengajar dan kaedah pengajaran atau pemudahcara  yang dikemaskini. Misalnya, guru mengunakan laman sesawang untuk mengakses pengajaran di dalam kelas seperti teknik untuk mudah menghafal formula.

  • Persediaan Ruang Kemahiran Dalam Pengajaran
Guru akan menentukan tempat pembelajaran yang sesuai dengan subjek yang diajar. Misalnya, subjek Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) diajar di dalam Bengkel Kayu. Guru akan menyesuaikan kaedah pembelajaran dan tempat pembelajaran yang paling efektif.