PERSEDIAAN KE ALAM PERSEKOLAHAN (1)
Pengajaran ialah cara-cara yang digunakan untuk
menyampaikan bahan yang hendak diajar. Pengajaran merupakan aktiviti yang
berkaitan dengan penyebaran ilmu pengetahuan yang meliputi aktiviti
perancangan, pengelolaan, penyampaian, bimbingan dan penilaian. Secara ringkas,
pengajaran merupakan proses untuk menyampai dan menyumbang idea-idea serta
memudahcara pembinaan ilmu, menentukan standard dan menggalakkan kreativiti,
membantu seseorang pelajar untuk belajar dan mencabar pelajar ke arah
pencapaian potensi optimum.
Pengajaran boleh dihuraikan
sebagai satu cara untuk menyediakan pelajar dengan pengetahuan dan kemahiran
yang diperlukan untuk berfungsi dengan baik. Faktor terpenting dalam pengajaran
ialah guru perlu menilai keperluan–keperluan pembelajaran yang spesifik dan
mengaplikasi strategi-strategi serta aktiviti-aktiviti yang sesuai untuk
pelajar.
Sharifah Alwiah (1983)
menganggap pengajaran sebagai aktiviti atau proses kerana apabila mengajar,
aktiviti seperti menyoal, menerangkan, mendengar, menggalakkan sesuatu, dan
berbagai-bagai aktiviti lain akan berlaku. Sharifah Alwiah juga menganggap
pengajaran sebagai suatu proses komunikasi walaupun tidak semua aktiviti
pengajaran merupakan komunikasi antara guru dengan pelajar. Manakala bagi Ee Ah
Meng (1989) menyatakan bahawa pengajaran sebagai satu sains iaitu sistem
aktiviti-aktiviti yang ditujukan kepada murid-murid dengan bertujuan membawa
perubahan tingkah laku dikalangan mereka.
Secara
ringkasnya pengajaran ialah
(a) menyatakan
kesanggupan untuk mencari ilmu sepanjang hayat
(b) menghormati
kanak-kanak dan remaja
(c) berkongsi
pengetahuan
(d) membimbing,
mengarah, membantu, menyubur dan merancang
(e) menetapkan
matlamat untuk diri sendiri dan murid
(f) menghadapi
cabaran diri dan profesional
(g) menyalurkan budaya dan nilai nasionalKeperluan Perancangan Pengajaran dan Pembelajaran
- Perancangan perlu dilakukan untuk:
- Memenuhi masa yang diperuntukkan
- Menepati kehendak objektif atau matlamat
- Berkesan sepanjang waktu pengajaran
- Menarik perhatian dan tidak membosankan
i. Objektif Pengajaran
- Merancang pengajaran yang mengambil kira kepelbagaian gaya pembelajaran pelajar
- Menaksir kefahaman pelajar terhadap isu kandungan pelajaran.
- Merancang pengajaran yang memberi peluang pelajar berinteraksi antara satu sama lain
- Menerang fakta dan prinsip kandungan pelajaran
ii. Objektif
Implisit
- Melibatkan perubahan tingkah laku yang ketara seperti:
a) Memahami
b) Mengetahui
c) Menghargai
sesuatu yang telah diajar
iii. Objektif Eksplisit
- Melibatkan perubahan tingkah laku yang boleh dilihat
seperti:
a) Menyenaraikan
b) Menjelaskan
c) Memberikan
contoh
d) Menunjukkan cara
yang betul terhadap apa yang telah diajarkan
BUKU REKOD MENGAJAR
·
Rancangan Pelajaran Tahunan
Rancangan Pengajaran Tahunan perlu disediakan pada
awal tahun sebelum sesi persekolahan bermula yang mana ianya berfungsi sebagai
panduan perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran. Perancangan ini perlu dibuat
untuk tempoh satu tahun bagi satu-satu mata pelajaran.
·
Takwim
Rancangan berdasarkan takwim minggu persekolahan.