NUR NADIA SYAHIRAH BT RUZELY (D20191088161)



RANCANGAN ORENTASI SEKOLAH (ROS) (2)

7. Garis Panduan dan Tanggungjawab Pihak Sekolah
  • Menubuhkan jawatankuasa praktikum/ROS peringkat sekolah
  • Mengenal pasti dan melantik guru yang terlatih yang berpengalaman untuk membimbing guru pelatih
  • Bekerjasama dengan pihak maktab/institusi dalam menjayakan program ROS
  • Membantu guru pelatih menyesuaikan diri dalam masyarakat sekolah
  • Membantu guru pelatih untuk mengumpul maklumat sekolah yang diperlukan
  • Mengawasi disiplin dan kehadiran guru pelatih sepanjang tempoh ROS dan melengkapkan Borang Rumusan Kehadiran ROS
  • Melapor secara bertulis dari semasa ke semasa sebarang kes masalah disiplin guru pelatih ke institut/maktab
  • Memberi peluang kepada guru pelatih membuat pemerhatian pengajaran guru pelatih yang berpengalaman
  • Memberi bimbingan dan maklum balas yang berterusan kepada guru pelatih
  • Menyerahkan Borang Rumusan Kehadiran ROS dan dokumen lain yang berkenaan kepada pihak maktab
8. Peranan dan Tanggungjawab Guru Pendamping
  • Membimbing guru pelatih ke arah perkembangan Sahsiah Pendidikan.
  • Memaklumkan kepada pengetua mengenai kemajuan guru pelatih dari semasa ke semasa
  • Menjalankan sekurang-kurangnya sekali perbincangan
9. Peranan dan Tanggungjawab Pensyarah Pembimbing 
  • Meneliti Garis Panduan Pelaksanaan ROS mengenai tugasan pemerhatian ROS mengikut garis panduan yang telah ditetapkan.
  • Menerima dan memeriksa tugasan pemerhatian ROS dan portfolio guru pelatih berdasarkan Petunjuk Pelaksanaan Tugasan ROS.
  • Membuat rumusan mengenai portfolio guru pelatih menggunakan Borang Rumusan ROS, berdasarkan kepada Kriteria Penilaian Penyediaan Portfolio ROS.
  • Menyerahkan Borang Rumusan ROS yang telah lengkap diisi kepada Ketua Latihan Industri dan Jaringan Komuniti Fakulti Pendidikan 4 minggu selepas tamat ROS atau pada tarikh yang telah ditetapkan.
  • Menggunakan maklumat dan catatan pengalaman guru pelatih dalam portfolio untuk perbincangan di fakulti
  • Membuat lawatan ke sekolah jika terdapat kes-kes yang tertentu untuk memerlukan tindakan
  • Memberi tunjuk ajar berkaitan adab dan etika serta nasihat kepada para guru pelatih
10. Kehadiran dalam ROS 
  • Kehadiran adalah wajib 100% kecuali cuti sakit yang ada pengesahan atau cuti mengejut yang mengakibatkan keluarga
  • Sekiranya guru pelatih tidak memenuhi 100%, guru pelatih harus menghabiskan tempoh ROS sebelum Latihan Mengajar
  • Guru pelatih yang mempunyai masalah kesihatan disarankan supaya menangguh ROS. Risiko adalah tanggungan sendiri
11. Aspek-aspek Yang Difokus Semasa Menjalani 
  • Interaksi dan komunikasi
  • Penglibatan dalam aktiviti sebagai guru pembantu
  • Pengurusan bilik darjah
  • Perancangan dan pengajaran
  • Amalan refleksi
  • Sikap dan sahsiah